Optimalisatie mobiel

man bekijkt mobiel op treinperron

Is uw website geschikt voor mobiel?
Uw bezoeker verwacht van wel…

Het omslagpunt is daar. Twee jaar geleden bezochten nog relatief weinig mensen een website via hun mobiel. Nu is het moment daar dat meer dan de helft van de internetgebruikers – gemiddeld 60% volgens een Google/Nielsen onderzoek – content op een website ook bekijkt met zijn of haar smartphone. Zelfs als op dat moment een desktop in de buurt is, gaat de voorkeur uit naar een mobiel websitebezoek.

Inmiddels heeft in Nederland 80% van de inwoners (ouder dan 18 jaar) een smartphone. Weliswaar gebruikt de ene zijn mobiel intensiever dan de ander, maar de apparaten zijn ruimschoots voorhanden en liggen zelden werkloos op de tafel.
Logischerwijs verwacht een bezoeker op uw website ook een optimale ervaring als hij de website bekijkt op zijn mobiel. De grootste frustratie voor deze bezoekers – zo blijkt uit de laatste Google Consumenten Barometer – is te moeten wachten totdat een pagina geladen is. In tegenstelling tot een desktop met een stabiele internetverbinding heeft een smartphonegebruiker vaker te maken met instabiele en trage mobiele netwerken. En zelfs een 4G-netwerk garandeert geen supersnelle downloads.

Wat maakt een pagina op een mobiel zo traag?

Vaak zijn er 2 oorzaken:

  1. Gebruikte afbeeldingen zijn te zwaar en kosten meerdere seconden om te laden bij een gemiddeld mobiel netwerk.
  2. Een pagina maakt contact met meerdere servers om content op te halen of scripts te laten draaien. Dat kost tijd.

Google heeft van een optimale mobiele gebruikerservaring een speerpunt gemaakt. Aangezien in Nederland Google een marktaandeel van 90% heeft met Google Search, ontkomen we er niet aan hier rekening mee te houden. Een slechte mobiele gebruikerservaring kost je posities in de zoekresultaten.

Oké, ik zie het punt. Wat nu?

Aanpassing van de bestaande website is helaas in de meeste gevallen niet te vermijden. Zeker een wat oudere website is nog helemaal ingericht op bezoek via een desktop. Wijzigingen in vormgeving en code zijn nodig als we een optimale mobiele gebruikerservaring willen bereiken. Ook is het slim om nog eens kritisch te kijken naar de tekstindeling op webpagina’s. Tekst wordt nu eenmaal anders gelezen op een mobiel (de gebruiker moet bijvoorbeeld meer scrollen) dan een desktop.

Het Ontwerpcentrum helpt graag de benodigde aanpassingen door te voeren. Ook voor advies bent u van harte welkom. Zo kunnen we vooraf een inschatting maken welke wijzigingen nodig zijn om een optimale mobiele gebruikerservaring te realiseren.

Vraag vandaag nog naar de mogelijkheden: info@hetontwerpcentrum.nl.